>
Zahraničná politika
>
Ursula von der Leyen opäť povedie Európsku komisiu. Aký bude jej mandát a pohľad na Slovensko?

Ursula von der Leyen opäť povedie Európsku komisiu. Aký bude jej mandát a pohľad na Slovensko?

Miroslava Pisklová, 22.07.2024
Zdroj: Facebook/Ursula von der Leyen

Miroslava Pisklová

autorka je doktorandka na FSV Karlovej univerzity so zameraním na európsku integráciu v oblasti obrany a transatlantickú spoluprácu. V SFPA pôsobí od septembra 2021 ako analytička a koordinátorka v rámci výskumného programu Európska únia. Pracovala tiež v pražskom Inštitúte pre európsku politiku EUROPEUM a ešte predtým počas štúdií tri roky vo vydavateľstve týždenníka .týždeň. Zaujíma sa o záležitosti EÚ, európsku bezpečnosť a obranu, hybridné hrozby, transatlantické vzťahy.

Eurovoľby potvrdili odklon Slovenska od európskeho mainstreamu

Slovenskí voliči vyslali do Európskeho parlamentu 15 čerstvých zástupcov a zároveň dôležitý odkaz - viac ako polovica z nich zrejme zostane mimo akejkoľvek politickej frakcie, pretože sú len ťažko stráviteľní pre štandardné európske strany. Ak sa to potvrdí a osem slovenských europoslancov zostane nezaradených, bude to premárnená príležitosť ovplyvniť smerovanie EÚ.

NATO sa rozšírilo na sever. Čo to znamená pre európsku bezpečnosť?

Kolektívnu obranu Severoatlantickej aliancie posilnili dvaja noví členovia - Švédsko a Fínsko. Prinášajú so sebou významné obranné spôsobilosti - investície do modernizácie, delostrelectva, loďstva, dômyselnej siete podzemných úkrytov, dostatočných strategických zásob, ale aj civilnej pripravenosti. Akým výzvam NATO aktuálne čelí aj vzhľadom na blížiace sa voľby v USA a aké je postavenie Slovenska?

Šéfka EK: V dnešnom svete sú veľkosť a váha všetkým! EÚ sa musí rozšíriť a posilniť

Ursula von der Leyen vo svojom prejave o stave únie (SOTEU) zaujala najmä avizovaným antisubvenčným vyšetrovaním dovozu čínskych elektromobilov. Zároveň zdôraznila nutnosť ďalšieho rozširovania a posilňovania únie vo viacerých oblastiach – v jej geopolitickom postavení, strategickej nezávislosti, či konkurencieschopnosti.

Ukrajina, energetika i stav demokracie – Šéfka EK predstavila riešenia

Európska komisia avizuje veľkú reformu energetického trhu a zastropovanie ziskov neplynových energetických spoločností. Uviedla to predsedníčka EK Ursula Von der Leyen v prejave o stave EÚ. Niektoré dôležité body však prekvapivo nezmienila.

Francúzsky prezident je po voľbách oslabený. Extrémisti oslavujú

Emmanuel Macron stratil väčšinu v parlamente. Na presadenie svojich návrhov bude musieť venovať veľa úsilia na vyjednávanie s posilnenou opozíciou. To ho môže oberať o energiu potrebnú na leadership v rámci EÚ.

Krajná pravica síce posilnila svoje pozície v Európskom parlamente, ale nie do takej miery, ako sa veľká časť verejnosti obávala. Prodemokratické a proeurópske frakcie EPP, S&D a Renew si udržali väčšinu a ostali tak ako centristická koalícia v Európskom parlamente pri moci. Európski ľudovci si zároveň udržali celkové prvenstvo a europoslanci znovu zvolili Ursulu von der Leyen na predsedníčku Európskej komisie. Aká je to správa pre Európsku úniu a pre Slovensko?

Očakávané víťazstvo, ale nie zadarmo

Týždne predchádzajúce znovuzvoleniu Ursuly von der Leyen bolo zaujímavé pozorovať. Na jednej strane, von der Leyen v tomto súboji nemala skutočného súpera. V kuluároch síce v uplynulých mesiacoch zaznievali alternatívne možnosti týkajúce sa protikandidátov, no krátko po voľbách a s ohľadom na politickú realitu tieto diskusie utíchli.

Na druhej strane, potvrdenie mandátu v tajnej voľbe nemala von der Leyen vôbec isté. V uplynulom volebnom období prešla tesnou väčšinou, kedy ju iba 9 hlasov delilo od nedostatočnej dôvery Európskeho parlamentu. Aktuálne potrebovala 360 hlasov a mandát sa jej nakoniec podarilo obhájiť s pohodlnou rezervou a podporou 401 europoslancov.

Okrem hlasov svojich koaličných kolegov získala aj podporu časti frakcie Zelených, a to aj vďaka tomu, že v závere kampane prestala koketovať s možnou podporou zo strany Európskych konzervatívcov a reformistov (ECR). Podpora zelených a aj prísľuby, ktoré von der Leyen potrebuje zahrnúť do svojho portfólia, sa tak budú musieť sústrediť okrem iného na rozumnú, ale jasnú mieru pokračovania v boji proti klimatickej zmene a v rámci toho aj v plánoch stanovených Zelenou dohodou. Frakcia Zelených tak bude mať v nastávajúcich piatich rokoch väčšie slovo než by jej prislúchalo s ohľadom na jej pokles oproti predošlému zastúpeniu v Parlamente.

Silnými odporcami druhého mandátu prededníčky boli naopak dve novovzniknuté zoskupenia, frakcie Patrioti pre Európu (PFE) a Európa suverénnych národov (ESN).

Element stability

V snahe o obhájenie mandátu bolo pre von der Leyen čiastočnou prekážkou aj jej pôsobenie v Komisii v uplynulých rokoch. Do druhej voľby totiž nevstupovala s čistým štítom a spájalo sa s ňou viacero nejasností a káuz, ktoré pre časť poslancov a v prvom kroku aj lídrov v Európskej rade mohli byť dôvodom jej kandidatúru nepodporiť. 

Príkladom sú kauza Pfitzergate a tajnostkársky spôsob akým sa k nej sama postavila, či rozhodnutie jej Komisie uvoľniť Maďarsku 10 miliárd eur zo zmrazených fondov napriek odporu Parlamentu, čo vyústilo v žalobu. Nedávno sa k tomu pridala aj vlna odporu časti členských krajín voči jej prvotnej reakcii na rozpútanie konfliktu medzi Izraelom a Hamasom.

Na druhej strane, je nepochybné, že von der Leyen predstavuje istý element stability v čase narastajúcej podpory populizmu a krajnej pravice v Európe, prehlbujúcej sa spoločenskej polarizácie, aj pretrvávajúcej vojny za hranicami EÚ a s výhľadom na možné znovuzvolenie Donalda Trumpa.

Jej prvý mandát bol náročný, no v rámci neho sa von der Leyen podarilo previezť EÚ viacerými krízami, udržiavať jednotu EÚ v kľúčových otázkach a podnikať nevyhnutné kroky, zatiaľ čo sa snažila naplniť stanovené politické ciele a priority svojho mandátu. Zároveň bolo a v jej druhom funkčnom období naďalej bude dôležité ukázať flexibilitu a ochotu obmedzovať ambície pri kontroverzných politikách.

Dá sa pri tom očakávať, že nastávajúce funkčné obdobie bude rovnako, ak nie ešte viac, náročné. Európska únia bude musieť pokračovať v podpore Ukrajiny, pracovať na rozvoji svojich obranných spôsobilostí, dosiahnuť významnejší pokrok v politike rozširovania, a to popri riadnej diskusii o reforme Únie. 

Zároveň sa bude potrebovať sústrediť na ochranu európskej demokracie a právneho štátu, pokračovať v implementácii Zelenej dohody a tiež nového migračného a azylového paktu. To všetko čeliac protieurópskym populistom, antisystémovým silám a krajnej pravici v Parlamente, ktorému sa s nimi zatiaľ darí vysporiadať s ohľadom na nepridelenie vedúcich pozícií vo výboroch a predsedníctva EP, aj v Európskej rade.

Z geopolitického hľadiska bude pritom EÚ okrem komplexnej hrozbe zo strany Ruska čeliť aj výzvam vo vzťahu s Čínou a v transatlantických vzťahoch. To platí aj pre prípad, že by voľby vyhrala nová demokratická kandidátka Kamala Harrisová. Jej témy jednak stoja inde a zároveň odklon a presmerovanie pozornosti na Áziu je dnes už v demokratickom aj republikánskom tábore hlbším trendom v zahraničnej politike Spojených štátov.

Prísnejší dohľad nad právnym štátom

Vo svojom prejave, ktorý predchádzal europarlamentnej voľbe o podpore znovuzvolenia predsedníčky Komisie, von der Leyen stanovila niekoľko priorít na nastávajúcich päť rokov. Potrebovala pritom balansovať medzi očakávaniami týkajúcimi sa kontinuity významných politík z jej prvého funkčného obdobia, vrátane boja proti zmene klímy a Zelenej dohody, no zároveň s dávkou pragmatizmu a otvorenosti reagovať na aktuálne nálady a potreby občanov EÚ, ktoré sa ukázali aj v júnových eurovoľbách.

Podľa prejavu je zjavné, že von der Leyen sa chce ďalej zasadzovať sa zelenšiu a digitálnu Európu, nadväzujúc na doterajšie pôsobenie vo funkcii a volajúc po väčších investíciách a podpore inovácií. V rámci zamerania na prosperitu a konkurencieschopnosť EÚ prisľúbila predstaviť novú dohodu o čistom priemysle, v snahe klásť dôraz na medzigeneračnú spravodlivosť aj boj proti vysokým cenám energií a energetickej chudobe. Venovať sa má aj strategickému dialógu okolo budúcnosti farmárov, vidieka a potravinovej bezpečnosti s ohľadom na ochranu životného prostredia. V rámci sociálneho piliera zaujal tiež plán etablovať nové portfólio zamerané na krízu bývania a zamerať sa na ochranu mládeže v online priestore.

Z bezpečnostného hľadiska je dôležité zameranie na vnútorné aj vonkajšie hrozby, ako prísľub zvýšených, rozumne využitých a spoločných investícií do európskej obrany, posilnenie ochrany hraníc, no zároveň zameranie sa na boj proti kybernetickým útokom a hybridným hrozbám, najmä zo strany Ruska a Číny.

Von der Leyen má záujem o podporu demokratických síl pôsobiacich v europarlamente, a to významne aj pri ochrane európskej demokracie, pokračovaní boja proti dezinformáciám a cudziemu zasahovaniu do demokratických procesov, podpore slobody médií a neziskových organizácií, ako aj celkovo v boji proti korupcii a pri ochrane právneho štátu. 

Tieto oblasti označila ako tie, ktoré budú „ležať v srdci“ úsilia a práce novej Komisie a zároveň sa jedná o oblasti relevantné pre Slovensko s prihliadnutím k aktuálnej „suverénnej zahraničnej politike“ či „zahraničnej politike na všetky štyri svetové strany“ slovenskej vlády. Jej kroky ako znevažovanie či ignorovanie časti relevantných slovenských médií, snaha o ovládnutie verejnoprávnej televízie a rozhlasu, rozklad štátnej strategickej komunikácie a aparátu na boj proti hybridným hrozbám a dezinformáciám, dosadzovanie zjavne konšpiračne naladených a dezinformácie šíriacich osôb do štátnych funkcií, snaha obmedziť neziskový sektor a označiť nepohodlné subjekty ako zahraničných agentov (respektíve po novom za organizácie so zahraničnou podporou), účasť ministra zahraničných vecí na oslavách na Ruskej ambasáde na Slovensku, postoje a vyjadrenia vedúcich predstaviteľov štátu smerom k ruskému agresorovi (napríklad premiérom Ficom vyslovená ľútosť, že sa kvôli zdravotnému stavu nemohol spolu s Viktorom Orbánom zúčastniť jeho nedávnej „mierovej misie“ a návšteve Ruska, ktorú okrem iných ostro odsúdila aj Ursula von der Leyen v pléne europarlamentu), Slovensko vzďaľujú od jeho západných a demokratických partnerov.

Zároveň, podľa slov znovuzvolenej predsedníčky Komisie, môžeme v nastávajúcich piatich rokoch očakávať väčšiu ráznosť prístupu k prípadom porušovania princípov právneho štátu či ohrozenia pilierov demokracie. 

Dnes publikovaný report Európskej komisie o stave právneho štátu pritom uviedol viaceré na Slovensku identifikované problémy, súvisiace aj s vyššie vymenovaným krokmi v oblastiach slobody a ochrany médií, či prostredia neziskového sektoru. Report tiež pomenúva obavy zo znižovania schopnosti krajiny bojovať s korupciu, problém so spôsobom odvolávania členov Súdnej rady, právomoc generálneho prokurátora anulovať rozhodnutia nižšie postavených kolegov, krok vlády vedúci k zrušeniu špeciálnej prokuratúry, reformu trestného zákona, nadužívanie zrýchleného legislatívneho procesu a nedostatočné konzultácie významných reforiem so zainteresovanými stranami, či kritizuje chýbajúcu legislatívu regulujúcu lobing.

Suverénna zahraničná politika tak Slovensko viac posúva na jednu stranu a nie na deklarované štyri . Výsledkom je odklon od prirodzeného priestoru v Európskej únii a severoatlantickom spoločenstve. Zároveň sa nezdá, že by slovenskú vládu táto jej politika posúvala niekam vpred, ani že by mala pozitívny vplyv na váhu Slovenska v európskom a západnom spoločenstve. To bolo viditeľné aj v kontexte povolebného formovania novej Európskej komisie a Európskeho parlamentu.

V diskusii o „top jobs“ nemali slovenské výhrady tlmočené prezidentom Pellegrinim významnú váhu na výsledok. Pred voľbou prezentovalo Slovensko výhrady k dvom z troch nominácií (Antonia Costu a Kaji Kallas) a podľa vlastných slov prezident na summite výhrady tiež odprezentoval, no nehlasoval proti nomináciám a „rozhodol sa rešpektovať väčšinu“ v očakávaní budúcich ústupkov. Na schválenie nominácií nebol potrebný konsenzus.

Na druhej strane, ani lobing a snaha o obnovenie členstva novozvolených europoslancov za Smer a Hlas do strany európskych socialistov a frakcie S&D nebola úspešná a rokovania týchto strán stroskotali. Slovenská vláda sa tak ani v Európskom parlamente aktuálne nebude tešiť významnejšiemu vplyvu a jej šiesti europoslanci ostávajú nezaradení. Tí spolu s poslancami za stranu Republika (ESN/nezaradení) hlasovali proti druhému mandátu von der Leyen. Poslanci za Progresívne Slovensko ju naopak po vypočutí podporili a Miriam Lexmann z KDH ako jediná zastupiteľka krajiny v najväčšej frakcii európskych ľudovcov uviedla, že jej strana rešpektuje koaličný konsenzus vo veci jej znovuzvolenia.