Peter Terem
Autor pôsobí ako vedúci Katedry medzinárodných vzťahov a diplomacie na Fakulte politických vied a medzinárodných vzťahov UMB v Banskej Bystrici. Od marca 2019 pracuje ako prorektor pre vedu a výskum na UMB v Banskej Bystrici. Jeho výskumná činnosť sa zameriava na zahraničnú politiku SR, úlohu mocností vo svetovej politike, využitie konceptu mäkkej moci v stratégiách malých štátov a vonkajšie vzťahy Európskej únie.
Charakter súčasnej diskusie o obrannej zmluve s USA vyvoláva oprávnené obavy z toho, ako si kritici, ale najmä radikálnejší odporcovia tejto dohody, predstavujú napĺňanie národných záujmov SR, akými sú zachovanie nezávislosti, územnej celistvosti a nedotknuteľnosti hraníc, právneho štátu a demokratického ústavného zriadenia.
Slovensko zaraďujeme do kategórie stredne malých štátov. Táto skutočnosť zásadne ovplyvňuje a limituje možnosti uplatňovania národných záujmov SR a zároveň zdôrazňuje význam aktívnej zahraničnej, bezpečnostnej a obrannej politiky. Malé štáty väčšinou čelia mnohým politickým a ekonomickým nevýhodám na medzinárodnej scéne.
Z ekonomického hľadiska musia čeliť mnohým obmedzeniam, ako sú nedostatočné zdroje, obchodná závislosť, či zraniteľnosť voči externým šokom. Pozícia a úloha malých štátov na medzinárodnej scéne je väčšinou reaktívna.
Výsledkom asymetrickej distribúcie mocenských zdrojov medzi jednotlivými štátmi je, že vynaloženie značného podielu zdrojov na konkrétnu aktivitu nezabezpečí malým štátom väčší vplyv, pretože v absolútnom porovnaní budú na tom veľké štáty vždy lepšie.
Malé štáty môžu tak zlepšovať svoju mocenskú pozíciu len prostredníctvom partnerstiev s inými štátmi/štátom. Dostupnými nástrojmi sú medzinárodné organizácie a aliancie. Členstvo SR v globálnych organizáciách ako OSN alebo OECD nezaručuje presadenie národných záujmov v adekvátnej miere.
Preto je možné konštatovať, že najlepším spôsobom, akým Slovensko môže čeliť tejto situácii, je využívanie jeho členstva v NATO a EÚ. Členstvo Slovenskej republiky v Európskej únii a zároveň v Severoatlantickej aliancii vytvára kvalitatívne novú dimenziu nášho postavenia nielen v Európe, ale aj v rámci globálneho sveta.
Orientácia k Západu patrí k základným charakteristikám politického a verejného života nie len na Slovensku, ale v celej strednej Európe. Zo Západu prijíma tento región kľúčové civilizačné podnety. Práve prerušenie väzieb k Západu a príklon k Východu v histórii strednej Európy (záber Poľska Ruskom, Uhorska Osmanskou ríšou, strednej Európy Sovietskym zväzom) pôsobilo retardačne na napĺňanie emancipačných snáh národov a štátov v tomto prostredí.
Vzťah k Západu sa zároveň v našich podmienkach premieta do kvality demokracie, vzťahu štátu a trhu, ako aj štandardov verejného života. Členstvo SR v NATO a v EÚ nám vytvorilo historicky výnimočný priestor pre formulovanie vlastných záujmov a stanovísk k medzinárodnému vývoju.
Z geopolitického hľadiska sú občania SR súčasťou najúspešnejšej etapy histórie na tomto území, preto je v našom národnom záujme ďalej rozvíjať spojenecké väzby, ktoré súčasné ukotvenie upevňujú a zároveň aktívne prispievať k rozširovaniu priestoru mieru, stability a prosperity aj na perifériu Európy.
Dohoda o spolupráci v oblasti obrany s USA prehlbuje existujúcu spoluprácu medzi SR a USA ako našim kľúčovým strategickým partnerom, spojencom a priateľom, prispieva k aktívnemu členstvu v NATO a tým aj k posilneniu postavenia SR v medzinárodnom prostredí.
V zmysle vyššie uvedeného bude zrejme užitočné pozrieť sa na predmetnú dohodu z pohľadu národných záujmov. Z analýzy kľúčových strategických dokumentov vyplýva, že prehlbovanie a posilňovanie spolupráce s USA je nielen plne v súlade s doteraz definovanými národnými záujmami SR, ale je reálnym príspevkom k ich zabezpečeniu.
Toto konštatovanie môžeme podoprieť vysvetlením, čo národný záujem vyjadruje. Vo všeobecnosti existujú tri základné národné záujmy štátov: 1) zabezpečenie fyzického prežitia štátu, zahrňujúceho ochranu životov jej občanov a udržiavanie územnej integrity; 2) zabezpečenie ekonomického blahobytu jej obyvateľov; 3) ochrana suverenity, zohľadňujúca politický režim a riadenie zahraničnopolitických záležitostí.
Existujú rôzne koncepcie zahraničnej politiky jedného štátu, pričom všetky sa zastrešujú tým, že sú vyjadrením národného záujmu. Záujem je všeobecnou kategóriou politiky vnútornej i zahraničnej, ktorá odráža objektívne a nie náhodné potreby alebo fantazijnú predstavivosť. Objektívny charakter národných záujmov vyplýva zo skutočnosti, že existuje všeobecný a trvalý cieľ, v ktorého smere by mal štát jednať. Subjektívny charakter mu dodáva skutočnosť, že je tým, čo predstavitelia štátu chápu ako dôležité pre zachovanie štátu. Národný záujem vytvára platformu pre praktický výkon politiky.
Strategické koncepčné dokumenty (napr. Bezpečnostná stratégia SR, Obranná stratégia SR) určujú smerovanie pre realizáciu politík, prostriedky, akými majú byť dosiahnuté a ciele v rámci naplnenia národných záujmov SR.
Bezpečnostná stratégia SR konštatuje, že na ochranu a presadzovanie životne dôležitých bezpečnostných záujmov Slovenská republika použije všetky zákonné postupy a prostriedky, v súlade s medzinárodným právom, svojimi spojeneckými a ďalšími záväzkami.
SR dlhodobo a systematicky zdôrazňuje, že budovanie bezpečnostných kapacít v rámci EÚ je vnímané ako prostriedok k posilňovaniu NATO, ktorú považuje SR za kľúčový prvok európskeho bezpečnostného systému. Zároveň zdôrazňuje aj význam dôveryhodnej odstrašujúcej sily a kolektívnej obrany NATO, transatlantické strategické partnerstvo a vojenskú prítomnosť Spojených štátov amerických v Európe.
V slovenskom národnom záujme je udržanie vojenskej prítomnosti USA v Európe, ktorá stelesňuje nedeliteľnosť bezpečnosti spojencov na oboch brehoch Atlantiku. Práve pokračovanie americkej vojenskej prítomnosti aj v 21. storočí prispieva k stabilite a bezpečnosti v Európy a predstavuje kľúčovú odstrašujúcu silu a záruku efektívnej obrany pred prípadným ozbrojeným útokom na európskych členov NATO.
Zdôrazňovanie významu NATO pre európsku bezpečnosť a tým aj bezpečnosť Slovenska zdôrazňujú všetky strategické dokumenty (Bezpečnostná stratégia SR, Obranná stratégia SR a Vojenská stratégia SR) prijaté za posledných vyše 20 rokov. SR v nich dlhodobo deklaruje záujem o posilnenie transatlantických väzieb medzi USA a európskymi štátmi ako kľúčového predpokladu pre funkčnosť Aliancie.
Bezpečnostná stratégia SR približuje zabezpečenie obrany Slovenskej republiky svojimi vlastnými prostriedkami, ale aj prostredníctvom využívania výhod, ktoré jej prináša členstvo v EÚ a NATO. Spojené štáty americké sú v dokumente považované za strategického transatlantického spojenca Slovenskej republiky v NATO, s ktorým zdieľame spoločné hodnoty a s ktorým nás viaže silné historické spojenectvo a záväzok kolektívnej obrany.
Obranná stratégia Slovenskej republiky reflektuje meniace sa bezpečnostné prostredie vo forme zabezpečenia obrany štátu. Dokument pripomína, že príslušnosť k EÚ a NATO umožňuje Slovenskej republike budovať spôsobilosti, ktoré by samostatne nebola schopná zabezpečiť. Zároveň účasťou na obrannom úsilí v rámci NATO a EÚ rozširuje Slovenská republika možnosti presadzovať bezpečnostné záujmy vo svete a ovplyvňovať širšie bezpečnostné prostredie.
Dohoda o spolupráci v oblasti obrany s USA reprezentuje v kontexte priorít artikulovaných v kľúčových strategických dokumentoch prirodzenú kontinuitu a integritu dlhodobo presadzovaných hodnôt, záujmov a prístupov.
Doterajší priebeh diskusie však poukazuje na viaceré dlhodobo kumulované deficity v spoločenskej diskusii k témam súvisiacich s národným záujmom v kontexte návratu Slovenska do západného civilizačného okruhu po zvrhnutí komunistického totalitného režimu a z toho vyplývajúcimi prioritami zahraničnej, bezpečnostnej a obrannej politiky SR.
Od roku 1998 panovala medzi elitami v otázkach zahraničnej politiky štátu vzácna zhoda . To sa však zmenilo a tento konsenzus podlieha značnej erózii. Dokazuje to formovanie stanovísk pri zvažovaní odpovedí voči agresívnej politike Ruska, ktoré anektovalo Krym, diskusie k Bezpečnostnej stratégii SR, Obrannej stratégii SR v druhej polovici roku 2017 a ďalšom období, politické postoje SNS v rámci bývalej vládnej koalície, ako aj súčasná diskusia k dohode s USA.
S narastajúcim počtom aktérov a záujmových skupín s vplyvom na verejnú mienku, rôznymi dezinformačnými kampaňami podkopávajúcimi ústavné základy demokratického zriadenia a zahraničnopolitickú orientáciu, extrémne vzrástla požiadavka dynamicky investovať do komunikácie s verejnosťou a do vzdelávacieho systému (téma na osobitný príspevok), ak chceme zabrániť tomu, aby verejnosť vo zvýšenej miere kompenzovala informačný deficit a nedostatok základných vedomostí prijímaním ľahko uchopiteľných a pútavých teórií konšpiračného nazerania na dianie vo svete, špecificky v oblasti zahraničnej, bezpečnostnej a obrannej politiky.
Vzťah medzi verejnou mienkou a politickými elitami je určite vážnou témou v aktuálnom kontexte prebiehajúcej diskusie o spolupráci SR v oblasti obrany s USA. Úspešné vládnutie demokratickej vlády predpokladá aj schopnosť politických elít udržiavať rovnováhu medzi responzívnosťou na požiadavky verejnosti a požiadavkami vyplývajúcimi zo zodpovednosti za napĺňanie národných záujmov.
Všeobecnejšia sociologická teória verejnej mienky zdôrazňuje úlohu rozumu a vzdelania v ľudskom správaní, názoroch a rozhodovaní. Walter Lippmann (2010) však pripomína, že vláda, ktorá sa riadi výhradne verejnou mienkou, sa nesprávne podriaďuje diktátu väčšiny, na ktorej rozhodovanie majú vplyv náhodné skúsenosti, predsudky, ako aj nedostatočný záujem získať dôveryhodné a úplné informácie.
Navrhuje preto prenechať rozhodovanie v kontroverzných otázkach na odborníkov s prístupom k spoľahlivejším informáciám, ktorí by mali zodpovednosť voči demokratickým ideálom a verejnému záujmu a preto by nepodliehali žiadnym partikulárnym záujmom.
Za zásadný problém W. Lippmann považuje, že sa demokracia vo svojej pôvodnej forme nikdy poriadne nevyrovnala s problémom, že obraz vo vnútri ľudských hláv (ich „verejná“ mienka) nekorešponduje automaticky s vonkajším svetom.
Parafrázujúc Sartoriho (1993), čím sa vlády stávajú viac zodpovednými niekomu na úkor zodpovednosti za niečo, tým pravdepodobnejšie nám budú vládnuť zle alebo nebudú vládnuť vôbec. Tendencia k responzívnosti k verejnej mienke v zahraničnej, bezpečnostnej a obrannej politike je samozrejme často nebezpečná.
Ako pripomína americká sociologička O. Seliktar, bežní občania majú menej poznatkov o medzinárodných vzťahoch než o domácej politike, čo má za následok väčší sklon k myšlienkovým stereotypom.
Medzinárodné prostredie je vo svojej podstate neznámym prostredím, nad ktorým ani jednotlivci, ani štáty nemajú kontrolu. Tajuplnosť medzinárodného prostredia je následne vnímaná ako potenciálna hrozba. Rozporuplné informácie z takéhoto „tajuplného“ prostredia následne posilňujú kognitívnu disonanciu, úzkosť a strach. Táto reakcia spúšťa obranné mechanizmy či disonančnú redukciu, ktorá zakrýva neurčitosť poznaného.
Na stole je dôležitá úloha vysvetľovania podstaty slovenského členstva v NATO a spolupráci s USA ako prirodzenej súčasti ponovembrového demokratického vývoja (napr. ilustráciou hodnotovej blízkosti Slovenska so západným svetom v porovnaní so situáciou v Rusku).
Samotné pozorovanie, že pôsobenie Slovenska v transatlantickom priestore a vzťahy k Rusku sa opäť dostávajú do verejnej diskusie je veľmi zaujímavou skutočnosťou. Téma „vzťahy s Ruskom vs. s NATO“ rezonovala počas integračného procesu v 90-tych rokoch, neskôr sa diskusia začala vyvíjať viac smerom k spolupráci Západu a Ruska.
Od roku 2014 sa v súvislosti s udalosťami na Ukrajine dostávajú vzťahy opäť na bod mrazu. Je pravdepodobné, že sa táto sínusoida vzťahov môže v budúcnosti opakovať. Slovenský podiel na transatlantickom partnerstve má všetky predpoklady na pevné zakorenenie vo verejnej mienke. Komunikácia by sa mala preto sústrediť ako na hodnotový, tak aj na praktický význam ukotvenia Slovenska na Západe (EÚ, NATO) a spoluprácu s kľúčovým strategickým spojencom – USA.
Popri zdôrazňovaní hodnôt transatlantického priestoru môže mať vplyv na formovanie stanoviska jasné vymedzenie sa voči autoritárskym a totalitným režimom, ktoré vníma väčšina verejnosti negatívne. Získanie podpory širokej verejnosti pre zahraničnopolitické ciele bolo kľúčovým predpokladom pre dobehnutie straty v integračných procesoch v období 1998-2004. Nech toto obdobie slúži ako inšpirácia pre tvorcov stratégii komunikácie s verejnosťou do ďalšieho obdobia.