>
Zahraničná politika
>
Zvrátiť trend prechodu na elektromobilitu sa už nedá

Zvrátiť trend prechodu na elektromobilitu sa už nedá

Eva Mihočková, 08.02.2024
Zdroj: Pixabay.com

Eva Mihočková

Autorka je šéfredaktorka portálu Zahraničná politika od septembra 2021. Ako novinárka začala pracovať v STV v roku 1998 a odvtedy postupne pôsobila v redakciách televízií TA3, RTVS, portálu Euractiv.sk a týždenníkov Plus7dní a Trend. Okrem SFPA spolupracuje aj s Nadáciou Zastavme korupciu.

Francúzske voľby: Vládny pat dostáva do nebezpečných vôd aj európsku politiku

Predčasné parlamentné voľby vo Francúzsku majú len nominálneho víťaza. Najviac poslancov v novo zvolenom Národnom zhromaždení bude mať široké zoskupenie viacerých ľavicových strán, ktoré kandidovali ako Nový ľudový front. Na zostavenie vlády to však nestačí a vyhliadky na funkčnú vládnu koalíciu sú veľmi slabé. Francúzsky zmätok môže ovplyvniť celú EÚ.

Geist: Neočakávam zvrátenie zelenej politiky EÚ. Väčšina opatrení už je schválená

Eurovoľby mnohí ľudia prijali s úľavou, že mainstreamové strany majú stále väčšinu a keďže je menšia, možno si uvedomia, že musia viac držať spolu - hovorí v rozhovore vydavateľ portálu euractiv.sk Radovan Geist. Vysvetľuje, že ak by dnes európski socialisti prijali späť Smer, podkopali by tým svoju vlastnú vyjednávaciu pozíciu voči ľudovcom.

Účasť v eurovoľbách môže byť rekordná. Politici zmenili jazyk

Streľba na predsedu vlády Roberta Fica je zásadným okamihom vo vývoji slovenskej demokracie. Incident sa udial len pár týždňov pred eurovoľbami a podľa expertov zrejme výrazne ovplyvní ich výsledok. Politologička Aneta Világi očakáva, že motivovaní voliť budú práve voliči strany Smer. Vysvetľuje tiež dôvody väčšej agresivity v politickom slovníku na Slovensku.

Zahraničná politika v roku 2023: Debata autorov Ročenky

Slovenská zahraničná politika zaznamenala turbulentný vývoj v roku 2023. Hoci nová slovenská vláda naďalej zdôrazňuje, že SR zostáva plne ukotveným členom EU a NATO s kontinuálnym zahranično-politickým smerovaním, viaceré aspekty sa zmenili. Vláda začala iným spôsobom komunikovať témy súvisiace s vojnou na Ukrajine a osvojila si proruský slovník. Ako vývoj uplynulého roka vnímajú experti SFPA?

Je zarobené na dokonalú búrku. Spoločnosť je hlboko polarizovaná

Slovensko je rozdelené na znepriatelené tábory, ktoré si navzájom nedôverujú a takmer vôbec spolu nekomunikujú. Podľa Zuzany Wienk je to nebezpečná situácia, ktorá podporuje radikalizáciu. „Máme praveké mozgy, stredoveké inštitúcie a moderné technológie - to nemôže dopadnúť dobre.“ Riešením je podľa nej spolupráca a budovanie dôvery v inštitúcie. Čo sú najlepšie príklady zo zahraničia?

Portál Euractiv zverejnil uniknutý návrh manifestu európskych ľudovcov, podľa ktorého by po eurovoľbách chceli urýchlene prehodnotiť zrušenie zákazu predaja nových áut so spaľovacím motorom od r. 2035. Ak by sa k takémuto návrhu pridali aj zástupcovia rôznych radikálnych a antieurópskych strán v novom Európskom parlamente, mohli by získať väčšinu. 

Podľa Martina Janča, člena Rady vlády pre vedu, techniku a inovácie, by to bolo iba gesto. Zaradiť spiatočku v trende presadzovania elektromobility už podľa neho nie je možné: „Je to globálny trend, ktorý neodíde. Najpredávanejšie auto na svete je dnes elektromobil. Dôvodom nie je to, že to chcú politici, ale to, že to bude lepšie pre ľudí.“

Myšlienka zákazu spaľovacích motorov pritom nevznikla v Bruseli, ale vyžiadali si ju samotné členské štáty, ktoré mali čoraz väčší problém so znečisteným ovzduším vo veľkých mestách. „Niektoré členské štáty začali tlačiť na EÚ, aby im umožnila zakázať spaľováky. Najprv to bola Veľká Británia, postupne sa pridávali ďalšie. EÚ tak prišla s plošnou legislatívou, pretože pravidlá musia byť na jednotnom trhu rovnaké,“ vysvetľuje M. Jančo. 

Slovensko však v napredovaní elektromobility veľmi zaostáva a počet registrovaných elektromobilov patrí medzi najnižšie v EÚ. Zmeniť by to mohol štát cez lepšiu podporu výstavby infraštruktúry a tiež cez výhodnejšie odpisovanie elektromobilov pre podnikateľov. 

„Treba podporiť firmy, aby si kupovali elektromobily, napríklad cez daňovú politiku. Tak by sme mohli dosiahnuť potrebný bod zlomu, čo je zvyčajne 10 – 20 percent vozového parku v krajine. Od toho okamihu sa nechajú strhnúť aj ostatní motoristi, aby si kúpili elektromobil, pretože uvidia, že to funguje.“

Ako Martin Jančo vníma aktuálne vyhlásenia premiéra Roberta Fica, že vláda ide odhodlane podporovať automobilky pri rozvoji elektromobility? A ako je na tom Slovensko celkovo so svojou konkurencieschopnosťou? Dozviete sa v priloženom videorozhovore. S Martinom Jančom sa zhovárala Eva Mihočková, šéfredaktorka portálu Zahraničná politika SFPA. Debatu organizuje SFPA a Friedrich Ebert Stiftung, v spolupráci s PEVŠ a mediálnym partnerom denníkom Sme.