>
Zahraničná politika
>
Zvrátiť trend prechodu na elektromobilitu sa už nedá

Zvrátiť trend prechodu na elektromobilitu sa už nedá

Eva Mihočková, 08.02.2024
Zdroj: Pixabay.com

Eva Mihočková

Autorka je šéfredaktorka portálu Zahraničná politika od septembra 2021. Ako novinárka začala pracovať v STV v roku 1998 a odvtedy postupne pôsobila v redakciách televízií TA3, RTVS, portálu Euractiv.sk a týždenníkov Plus7dní a Trend. Okrem SFPA spolupracuje aj s Nadáciou Zastavme korupciu.

Nemecká vláda končí: Kto bude nový kancelár a aké zmeny prinesie?

Vláda Olafa Scholza stratila koaličnú väčšinu a krajinu čakajú vo februári predčasné voľby. Podľa analytika Jakuba Eberleho pravdepodobne vznikne na jar nová vládna dvojkoalícia podľa osvedčeného receptu CDU-CSU a SPD. Krajina potrebuje zásadné zmeny a nová vláda by mohla presadzovať spomalenie zelenej transformácie aj na úrovni EÚ.

Prioritou skutočnej ľavice sú verejné služby, nie len dávky a dôchodky

Vláda Roberta Fica pristúpila k rozsiahlej konsolidácii verejných financií, ktorá zasiahne aj dlhodobo podfinancované oblasti ako sú zdravotníctvo a školstvo. Napriek tomu však v budúcom roku zvyšuje 13. dôchodok, na ktorý je v rozpočte vyčlenených 912 miliónov eur. Exministerka financií Brigita Schmögnerová vysvetľuje, že ako by mala vyzerať sociálne citlivá konsolidácia.

Brusel musí ukázať viac emócií, inak vyhrajú populisti a dezinformátori

Pre životaschopnosť a budúcnosť EÚ je kľúčová efektívna strategická komunikácia, ktorej cieľom je budovať demokratickú bezpečnosť a odolnosť európskej spoločnosti. Táto úloha je obzvlášť dôležitá v krajinách V4, ktoré sú najviac ohrozené antieurópskou propagandou. Nevyhnutná je však efektívnejšia komunikácia, ktorá dokáže vzbudiť u ľudí emócie. EÚ tiež musí vyčleniť viac finančných zdrojov priamo občianskej spoločnosti a nezávislým médiám.

Česká vláda sa otriasa a Babiš rastie. Ako to ovplyvní V4?

Andrej Babiš má dobré vyhliadky, aby sa stal budúcim českým premiérom. Problémy Fialovej koalície a odchod Pirátov z vlády môžu vytvárať priestor na budúcu koalíciu ODS a ANO. Potvrdzuje to aj riaditeľ SFPA Tomáš Strážay. Dodáva, že pre Babiša je inšpiráciou skôr Viktor Orbán ako Robert Fico, ale jeho prípadné budúce vládnutie nebude identickou kópiou maďarského ani slovenského modelu.

Suverénne na všetky strany – kde stojí Slovensko v zahraničnej politike?

Najvyšší ústavní činitelia podpísali Memorandum k zahraničnopolitickému smerovaniu SR. Zopakovali v ňom tradičné postoje strany Smer o suverénnej zahraničnej politike, ktorá sa orientuje na štyri svetové strany a pridali aj slová o ukotvení v EU a NATO. Analytik SFPA Alexander Duleba však za tým vidí len všeobecné floskuly. Vysvetľuje, že Slovensko sa dostalo do medzinárodnej izolácie a nedokáže definovať svoje skutočné národné záujmy.

Portál Euractiv zverejnil uniknutý návrh manifestu európskych ľudovcov, podľa ktorého by po eurovoľbách chceli urýchlene prehodnotiť zrušenie zákazu predaja nových áut so spaľovacím motorom od r. 2035. Ak by sa k takémuto návrhu pridali aj zástupcovia rôznych radikálnych a antieurópskych strán v novom Európskom parlamente, mohli by získať väčšinu. 

Podľa Martina Janča, člena Rady vlády pre vedu, techniku a inovácie, by to bolo iba gesto. Zaradiť spiatočku v trende presadzovania elektromobility už podľa neho nie je možné: „Je to globálny trend, ktorý neodíde. Najpredávanejšie auto na svete je dnes elektromobil. Dôvodom nie je to, že to chcú politici, ale to, že to bude lepšie pre ľudí.“

Myšlienka zákazu spaľovacích motorov pritom nevznikla v Bruseli, ale vyžiadali si ju samotné členské štáty, ktoré mali čoraz väčší problém so znečisteným ovzduším vo veľkých mestách. „Niektoré členské štáty začali tlačiť na EÚ, aby im umožnila zakázať spaľováky. Najprv to bola Veľká Británia, postupne sa pridávali ďalšie. EÚ tak prišla s plošnou legislatívou, pretože pravidlá musia byť na jednotnom trhu rovnaké,“ vysvetľuje M. Jančo. 

Slovensko však v napredovaní elektromobility veľmi zaostáva a počet registrovaných elektromobilov patrí medzi najnižšie v EÚ. Zmeniť by to mohol štát cez lepšiu podporu výstavby infraštruktúry a tiež cez výhodnejšie odpisovanie elektromobilov pre podnikateľov. 

„Treba podporiť firmy, aby si kupovali elektromobily, napríklad cez daňovú politiku. Tak by sme mohli dosiahnuť potrebný bod zlomu, čo je zvyčajne 10 – 20 percent vozového parku v krajine. Od toho okamihu sa nechajú strhnúť aj ostatní motoristi, aby si kúpili elektromobil, pretože uvidia, že to funguje.“

Ako Martin Jančo vníma aktuálne vyhlásenia premiéra Roberta Fica, že vláda ide odhodlane podporovať automobilky pri rozvoji elektromobility? A ako je na tom Slovensko celkovo so svojou konkurencieschopnosťou? Dozviete sa v priloženom videorozhovore. S Martinom Jančom sa zhovárala Eva Mihočková, šéfredaktorka portálu Zahraničná politika SFPA. Debatu organizuje SFPA a Friedrich Ebert Stiftung, v spolupráci s PEVŠ a mediálnym partnerom denníkom Sme.